Ammattilainen työssään: Asiakastyytyväisyyskysely on työn kuumemittari

KuntaPro tekee kaksi kertaa vuodessa asiakastyytyväisyyskyselyn, jonka tuloksia tutkitaan herkin tuntosarvin. KuntaProssa toivotaankin, että asiakaskyselyyn vastaisi mahdollisimman moni, sillä se on tärkeä toiminnan kehittämisen työkalu. Saadulla palautteella on siis todellista merkitystä toiminnan kannalta ja palautteeseen reagoidaan mahdollisimman ripeästi.– Asiakastyytyväisyyskysely on meidän kuumemittarimme. Tutkimme tulokset tarkkaan, näemme mikä toimii ja mihin pitää panostaa. Yhteistyön laadullinen kehittäminen on erittäin tärkeää, sanoo KuntaPron asiakkuusjohtaja Juha Koskinen.

– Pyrimme siirtymään aina vain vahvemmin asiakkuudenhallintaan, mikä tarkoittaa asiakkaiden arjen tehtävien sujuvaa hoitamista. Haemme entistä parempaa toimintamallia, josta yksi esimerkki on uuden asiakkuuspäällikön rekrytointi, Koskinen sanoo.

 

Tuorein silmin

KuntaPron uusi asiakkuuspäällikkö Janne Taajamaa on ollut talossa nelisen kuukautta. Hänellä on ollut ainutlaatuinen mahdollisuus nähdä KuntaPron asiakastyön kokonaisuus ulkopuolisen silmin ja tarttua huomioihin tuoreeltaan.

– Asiakkuuspäällikön tavoite on yhteistyössä palvelualuekohtaisten tuotanto- ja palvelupäälliköiden kanssa pyrkiä parantamaan asiakkaan kokemusta sujuvasta asioimisesta KuntaPron kanssa. Mitä leveämpi palvelureppu, sitä suurempi on asiakkuuspäällikön tuoma hyöty asiakkaalle, Taajamaa sanoo.

Hän selventää rooliaan vielä siten, että asiakkuuspäällikkö toimii asiakkaan edustajana KuntaPron organisaatiossa ja KuntaPron edustajana asiakkaan organisaatiossa.

Taajamaa on mukana myös markkinoinnin ja erilaisten asiakkuustoimenpiteiden, kuten syksyllä ajankohtaisten talous- ja henkilöstöhallinnon Käyttäjäpäivien, suunnittelussa ja järjestämisessä.

Hän on työskennellyt aiemmin 14 vuotta vastaavanlaisissa tehtävissä järjestelmäpuolella CGI:ssä.

 

Aina asiakkaan suuntaan

KuntaPron myynti- ja asiakkuudenhallintayksikössä työskentelevät Koskisen ja Taajamaan lisäksi KuntaPron ja Seuturekryn yhteinen yhteiskuntasuhdejohtaja Marko Romppanen, myyntipäälliköt Mervi Jokinen ja Vesa Jäppinen, markkinointiassistentti Satu Levola sekä vanhempainvapaata parhaillaan viettävä markkinointivastaava Johanna Teinilä.

– Koko porukka on orientoitunut asiakastyöhön ja verkostoituneena eri suuntiin. Asiakkuustyö on ennen kaikkea sitoutumista asiakkaan auttamiseen. On erotettava olennainen ja huomattava oman työn vaikutus toimintaan, Koskinen korostaa.

– Asiakkaiden kohtaaminen, ymmärrys ja vuoropuhelun toimivuus ovat tärkeimmät tekijät asiakastyön onnistumisen kannalta, Koskinen ja Taajamaa tiivistävät.