Wäylä sujuvoittaa tekemistä

 

KuntaPron kaikkien Asiakkaiden käyttöön on ensi vuonna tulossa sähköinen työpöytä Wäylä, joka korvaa nykyisen pilvi.kuntapro.fi -alustan. Wäylästä asiakkaamme löytävät juuri ne sovellukset, jotka käyttäjällä ovat käytössä. Myös kaikki materiaalit, tiedotteet ja ohjeet löytyvät samasta paikasta. Työpöytä selkeyttää tekemistä ja nopeuttaa viestintää.

KuntaPron järjestelmien ja asiakkaan välinen rajapinta toimii entistä paremmin, kun käyttöön tulee sähköinen työpöytä Wäylä. Infoähkyn aikana tiedon rajaaminen vain tarvittavaan nähtiin tärkeäksi asiakkaiden työtä helpottavaksi tekijäksi.
– Asiakkaan näytölle tulevat näkyviin juuri ne sovellukset, joita hän käyttää, eikä mitään ylimääräistä. Kaikki tiedotteet ja ohjeet ovat myös helposti saatavissa, ja niissäkin vain ne, joita käyttäjä oikeasti tarvitsee, kertoo projektipäällikkö Kaisa Koskinen.

Palvelua on pilotoitu Kangasalla, ja kokeilun aikana Wäylää kehitettiin asiakkaan toiveiden mukaan muun muassa niin, että sitä voidaan hyödyntää myös organisaation sisäiseen käyttöön.
– Asiakkaalta tuli toive, että työpöydälle pystyisi lisäämään omia materiaaleja, ja nyt se on mahdollista. Lisäksi Wäylään tehtiin pilotin myötä hieman visuaalista säätöä, Koskinen kertoo.

Yksi tärkeä ominaisuus on häiriötiedotteiden ja huoltokatkoilmoitusten näkyminen heti työpöydällä.
– Käyttäjällä ei mene turhaan aikaa sovelluksen avaamiseen, jos se ei sillä hetkellä toimikaan.

Myös viimeksi käytetyt dokumentit ovat helposti saatavilla erillisessä materiaalipankissa.
– Samoin käyttäjä näkee uusimmat itseään koskevat päivitykset heti, kun ne on tehty, Koskinen lisää.

 

Kone päälle ja Wäylä on valmis

Laskentapäällikkö Reetta Kotovaara-Tavasti Kangasalta on tyytyväinen Wäylän käytettävyyteen ja myös sen helppoon käyttöönottoon.
– Tähän ei liittynyt minkäänlaista käyttöönottoprojektia, vaan se vain otettiin käyttöön. Eräänä aamuna työpöytä vain näytti erilaiselta kirjautumisen jälkeen, hän kertoo.

Wäylän kanssa on sujunut hyvin ja työntekijät ovat olleet tyytyväisiä.
– Itse olen erityisen iloinen siitä, että kehitysideoitamme ja toiveitamme on kuultu pilotin aikana ja että käyttäjämme ovat antaneet palautetta, hän kertoo.

Hän arvostaa erityisesti sitä, että työpöytä rakentuu oman tarpeen mukaan ja tiedottaminen on kohdennettua.
– Tämä on todella edistyksellistä. Harvassa järjestelmässä on pystytty tähän, Kotovaara-Tavasti sanoo.

Toinen tärkeä asia on se, että tiedostot ja ohjeet ovat yhteiskäyttöisiä kahden eri organisaation välillä.
– Esimerkiksi se, että voimme jakaa KuntaPron kanssa tilinpäätöksen vastuunjakotaulukon ja päivittää samaa tiedostoa, on todella kätevää. Yritysten tietoturvan vuoksi tämä ei ole ollenkaan itsestäänselvä juttu. Wäylässä on sellaisia toimintoja, joita kuvittelisi äkkiseltään olevan jo olemassa, mutta ne eivät ole oikeasti arkipäivää. Wäylä helpottaa kaikkien elämää, hän sanoo.